Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2015 19:49 - За липсата на философско образование в Полша
Автор: mikolaj Категория: Други   
Прочетен: 2288 Коментари: 1 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Колкото и да е изненадващо, нашата образователна система има едно предимство пред повечето системи в Европа. Това е философското образование в гимназиалния курс. В 9 клас се учат психология и логика; в 10 клас- етика и философия на правото; в 11 клас- философия. 12 клас по принцип не е част от "философския цикъл", но все пак често предметът "Свят и личност" се преподава от философи. 

И така, в Полша НЯМА ПРЕДМЕТ ФИЛОСОФИЯ. Когато кажа на хората, че съм преподавал такъв предмет, те се чудят. За тях този предмет е НЕПОЗНАТ, особено за по-възрастните. Младите учат философия в университета, така че имат някакво понятие.

Резултатите?

1. Силно манипулируемо общество.
2. Липса на знание относно други култури, религии, начин на живот.
3. Липса на критично мислене.


И така, един от народите, дал чудесни философи на света- като Лукашиевич, Тарски, Айдукевич, Тишнер, Бохенски- не поддържа философските си традиции в училище! Учениците нямат понятие дори кой е Сократ. Знанията им се измерват в 2 имена- Платон и Кант. 

За мен това е шокиращо, защото в България дори най-мързеливият ученик би казал 2-3 думи за философията, да не говорим за часовете по психология и логика. 

Що се отнася до липсата на знание относно други култури, то тя е очевидна. Един много интелигентен мъж на 37 г., архитект, ме попита: "Вие, православните, в същия Бог ли вярвате като нас?" При положение, че в 12 клас преподавах ЗИП- Философия на религията, като част от темите ми бяха не само световните религи, но и Юдаизъм, Сикхизъм, Шинтоизъм, Индуизъм, както и нео-религиите, нямаше как да не се почувствам неловко. Оказва се, че в България 18-годишни младежи знаят повече от полските си връстници.

По тази причина реших да предложа да изнеса часове по философия в местна гимназия, прдлагайки конкретен план. Засега смятам да започна с въведение във философията- да видим как ще се справя на полски :) 


И сега сериозно- изводът ми е, че в България не бива да се допуска изтласкването на философията от училище и замяната й с други предмети, преподавани от историци и географи. Защото един историк НИКОГА не може правилно да научи учениците как да анализират различни философски понятия- битие, свобода, смърт, любов, смисъла на живота. Това е нашата задача. 

Нека Българското образование не повтаря грешките на полското. Поне в това отношение сме по-напред. 



Гласувай:
5



1. germantiger - ...
30.11.2015 00:13
За философията като необходим според мен предмет си прав!

Впечатлене съм че имаш точно това обряазование - то показва непрактична насочесност, характер и желание у теб да учиш точно това и наистина интелект.

Само в едно няма да се съглася с теб или всъщност ще добавя от мен, защото ти не си коментирал България. Аз съм убеден, че българското общество е по-манипулируемо от полското и причината не е философията или нейната липса, може и да греша, разбира се.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mikolaj
Категория: Туризъм
Прочетен: 385422
Постинги: 67
Коментари: 153
Гласове: 314
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930